Å utvikle en egen stemme handler like mye om å lese som å skrive

Hvor vanskelig kan det være?

Jeg var en av disse ivrige elevene i norsktimene på barne- og ungdomsskolen som koste meg kraftfullt med å skrive stil. Den sommeren jeg var seksten, var det umulig å få seg sommerjobb på Hamar, der jeg bodde. Den gangen hadde NRK morgenkåserier på radioen hver morgen. Jeg tenkte: Hvor vanskelig kan det være å skrive en ukes morgenkåserier? Og hva betaler de? Jeg satte meg ned med stoppeklokke foran radioen og tok tiden på kåseriene, og skrev en serie med kåserier som jeg mente måtte passe perfekt – i hvert fall var de akkurat passe lange. Så sendte jeg dem til NRK. Jeg fikk brev tilbake om at dette var fine saker, og at jeg kunne komme i studio på Marienlyst og lese dem inn. Så da gjorde jeg det. Jeg skjønner virkelig ikke hvor den selvsikkerheten kom fra. Men det ble jo sommerjobb av det; de betalte ganske bra.

Skriver i ferier og om nettene
De fleste av mine skrivedager er helt vanlig arbeidsdager i universitetsjobben min, og handler om alt annet enn kreativ skriving. Det er mye veiledning av studenter, skriving av forelesninger og administrasjon av dette & hint – helt prosaisk skriving på krever plass i hjernen på en bestemt måte. Bøkene mine, derimot, skriver jeg i ferier, gjerne om nettene. Jeg må ha rom til å samle tankene og roe hjertet, og til å bli der en god stund, når jeg jobber med et bokprosjekt. Og om natten er det stille og fint.

Ingen hemmelighet hvor forlagene legger lista
Vit at det å utvikle en stemme og en egen stil handler like mye om å lese som om å skrive. De fleste amatørskribenter jeg kjenner er mye mer opptatt av å bli utgitt selv, enn av å lese hva andre har utgitt. Men sørg i det minste for å orientere deg godt om hva som kjennetegner de bøkene som faktisk kommer ut – særlig på det forlaget du evt tenker å sende manuset ditt til. Det er jo ingen hemmelighet hvor forlagene legger lista – lista finner du i bøkene de utgir. Pass på å velge et forlag som faktisk ser ut til å utgi den typen bok som du skriver.
Men les også gammel litteratur, og litteratur fra alle kanter av verden. Tenk på forfatterne bak de bøkene som allerede fins, som et velvillig laug av kolleger som er mer enn villige til å gi deg tips. De fleste av dem er døde for lenge siden. Men det betyr ikke at de ikke kan hjelpe. Det er en misforståelse at den beste litteraturen er den som kommer ut akkurat nå, her i vårt hjørne av verden.

Hva kan vi forvente av mentormøtet med deg?
Jeg skal gjøre mitt beste for å fortelle og forklare hva jeg selv har lært om å skape fortellinger gjennom å skrive dem selv, og gjennom å hjelpe andre.

Og hvor kan vi finne bøkene dine?
På biblioteket. De to bøkene om å skrive fins i bokhandelen.

Merete Morken Andersen skriver fag- og skjønnlitteratur, hun skriver for voksne og barn, og underviser i skriving på alle nivåer. Hun har jobbet som tidsskrift- og forlagsredaktør, og startet og ledet i sin tid Aschehoug forfatterskole.  Hun har fått både Kritikerprisen og Amalie Skram-prisen, og det er hun som har skrevet den sagnomsuste Skriveboka. Hennes seneste bok er Å skape fortellinger - den lille skriveboka (Aschehoug 2022). Dette mentormøtet må du få med deg!

Foto: Jorunn Solli