Glemte bort skrivinga i tjuefem år

Skriving hørte skolen til

Når skjønte du at du ville bli forfatter?

Som liten tenkte jeg ikke på at det var folk som lagde bøkene, jeg bare leste dem. Skriving hørte skolen til og jeg reflekterte ikke over hvor godt jeg likte det. Så når jeg slutta på skolen, glemte jeg bort skrivinga i tjuefem år. Da jeg kom på det igjen, begynte jeg å skrive.

Den viktigste skrivestunden

Hvordan vil du beskrive skriverutinene dine?

De er nesten litt rigide. Jeg står opp hver dag klokka sju. Så lager jeg kaffe til meg og kjæresten og så skriver vi i hvert vårt rom til vi blir sultne. Da går vi og spiser frokost og leser bok. Jeg skriver i flere bolker utover dagen, men dette er den viktigste stunden. Å få lov til å følge seg selv ut av søvnen og inn i teksten, det er veldig fint. Det er vanskelig å være kritisk når man ikke er våken. Alt er liksom litt loddent og jeg ser med snille øyne på det som drysser ned på papiret.

Forfatter høres så stort ut!

Drømmen er jo å være forfatter! Hva er det beste og verste med det?

Det beste er å skrive. For meg er skriving en måte å være i livet på, en måte å tenke og være på. Jeg elsker å tenke i tekst, å kunne forfølge en tanke over flere dager. Jeg tror ikke jeg kommer på noe som er verst med det. Kanskje er det selve tittelen, jeg føler ikke at jeg har vokst helt inn i den enda. Forfatter høres så stort ut, som noe som angår noen andre. Men jeg får vel bare ta meg selv i nakken og bære den med stolthet. Nå er jeg forfatter.

Har du noen tips til folk som fantaserer om å utgi bok?

For meg har det funka best å tenke motsatt. Å tenke at jeg velger skrivelivet, uavhengig av om jeg noensinne får ut en bok. Om målet bare er å kalle seg forfatter, føles det som et tomt mål. Så kanskje det er et tips? Å velge skrivelivet, å velge skrivinga. Når det er sagt, så var det å utgi bok selvsagt også et mål. Men ikke utelukkende. Mer et resultat av å velge skrivelivet. Rent praktisk vil jeg si at man må skrive så mye man kan, lese så mye man kan. Skrive på nye steder, nye måter, lese ting du liker og ting du ikke forstår. Bøker er som folk, man kan ikke bare omgi seg med dem som ligner en selv. Da får du ingen motstand.

Hvorfor skal folk se mentormøtet med deg?

For meg kjennes det ut som om jeg har et lite bål inni meg som brenner for det å skrive og det å skape. Det er denne gløden jeg vil dele med de skriveglade folka på Forfatterskolen. Jeg er ikke bare forfatter, jeg er også Kaospilot. Kreativitet og skapende prosesser er noe av det mest spennende jeg vet om. Og så tenker jeg at det er et poeng at jeg foreløpig bare har gitt ut én bok. Jeg vet godt hvordan det er å bare skrive for seg selv og nesten måtte tvinge folk til å lese det du har skrevet.

Og hvor kan vi finne boka di?

Du kan bestille den på cappelendamm.no. Eller bare låne den på biblioteket. Jeg elsker bibliotek. Tenk at sånne steder fins, at man bare kan gå dit og være der uten å måtte kjøpe noe. Vi er heldige.

Camilla Bogetun Johansen er forfatter og utdannet Kaospilot. Debutromanen Egen maske først kom på Cappelen Damm i 2021. Vi gleder oss til mentormøtet 14.02.2022!