Inngikk pakt med redaktøren

Følelsen av at noe står på spill

Gratulerer med den fantastiske mottakelsen av Tøyeneffekten! Det er et sinnsykt trøkk i den boka! Og kanskje en annen motor enn i dine tidligere bøker? Hvordan var prosessen med denne boka sammenligna med dine tidligere bøker?

Den store forskjellen er at jeg denne gang har lagt handlingen til et navngitt sted - Tøyen. Romanen tar opp i seg virkelige hendelser som mange har et forhold til. Dette er med andre ord ikke bare min historie. Dette valget skapte en sterk forpliktelse til virkeligheten, et ansvar, som faktisk var veldig stimulerende for kreativiteten. Jeg vil jo gjerne ha følelsen av at noe står på spill når jeg skriver. Det kjentes som om en annen motor overtok fra det øyeblikket jeg bestemte meg for å navngi stedet.

Pakt med redaktøren

Og når vet du at en bok er ferdig?

Den blir egentlig aldri ferdig. Jeg tror jeg kunne ha fortsatt å skrive i det uendelige. Så her trenger jeg hjelp fra min redaktør. Jeg inngikk en pakt med ham tidlig på året om at denne høsten går vi for en utgivelse. Da satte vi en deadline. Denne fikk jeg skjøvet og skjøvet på etter hvert, og da den absolutt ikke kunne flyttes mer, var romanen ferdig, ganske enkelt fordi den måtte være det. Jeg hadde da jobbet med den i seks år, men jeg tror at minst halve romanen ble skrevet i løpet av de siste to månedene. Slutten kom natta før levering.

Lesing er en viktig del av jobben

Hvordan vil du beskrive skriverutinene dine?

Jeg bearbeider mye. Jeg har stor tro på selve prosessen, at stoffet trenger å modnes før jeg finner ut hva jeg egentlig vil skrive. Jeg jobber hver dag. Liker å begynne om morgenen, etter å ha fått barna av gårde på skolen, setter jeg meg i senga med en kaffekopp. Innimellom har jeg ensomme opphold på skrivestua i Hadeland. Da skriver jeg hele dagen, bare avbrutt av en tur, og om kvelden leser jeg. Jeg holder lesingen som en viktig del av jobben - det å hele tida få ny input, og kjenne hvordan god litteratur virker i meg.

En tyrann til sjef

Drømmen er jo å være forfatter! Hva er det beste og verste med det?

Å være sin egen sjef er både det beste og det verste!  Det er en stor frihet, men sjefen kan også bli en fæl tyrann, og det blir han. I lengden er det nokså utfordrende alltid å være overlatt til seg selv.

Lytt til tilbakemeldinger

Har du noen tips til folk som fantaserer om å utgi bok?

Det er viktig å få et annet blikk på det du skriver. Få inn en eller flere lesere som du stoler på underveis i prosessen. Lytt til deres tilbakemeldinger, og bruk dem produktivt. Det du selv er mest fornøyd med, er sjelden det beste i teksten. Men ofte oppstår det interessante ting du kanskje ikke hadde forutsett selv. Når en leser peker på dette, kan du forfølge det, og dermed er du midt i en interessant arbeidsprosess, hvor det du skriver former seg litt utenfor din kontroll. Det blir ofte det beste! Og så er det viktig å lese masse - også den typen litteratur som kan innebære arbeid å komme gjennom. Da strekker du deg.

Elsker å undervise skrivelystne mennesker!

Du har jo vært en veldig populær mentor hos Forfatterskolen flere ganger. Men for de som ennå ikke kjenner deg, hvorfor skal de se på mentormøte med deg?

Jeg har jobbet som forfatter på fulltid i over tjue år, og vært gjennom både oppturer og nedturer. Jeg tror jeg har viktige erfaringer å dele med andre som vil skrive, både når det gjelder det håndverksmessige og det mer eksistensielle som ligger bakenfor skrivetrangen. Jeg elsker å undervise skrivelystne mennesker, så jeg håper å treffe flest mulig på mentormøtet!

Om Bjarte Breiteig

Bjarte Breiteig er en av Norges beste novellister og en kritikerrost romanforfatter. Han har vunnet Aschehougs debutantstipend, Anders Jahres kulturpris, Mads Wiel Nygaards legat og Ungdommens kritikerpris. Tøyeneffekten er hans sjuende bok og vi vil bli overraska om det ikke kommer et lite prisdryss i den anledning også. Vi gleder oss til mentormøtet mandag 29.08.2022!