SLIK BLE ANTOLOGIEN «DRØM» TIL

Gjesteinnlegg av:
Svanhild Fosback Larsen

Jeg har skrevet tekster siden jeg var sju. Etter fylte femten kom innleggene mine, opptil flere dikt og en novelle, på trykk i aviser og magasiner. Mesteparten signert med forbokstavene mine, eller et fiktivt navn. I voksen alder drev jeg Festsangspesialisten.no noen år, ved siden av jobben som sykepleier. I 2015 måtte jeg ufrivillig bytte ut en aktiv arbeidshverdag med Pc-en hjemme, grunnet pasientskade. Da surfet jeg inn på Forfatterskolen.no.

Januar 2017 begynte jeg på kurs, og en litterær verden åpnet seg. Jeg lærte å se egne tekster på en ny måte, fikk tilbakemelding og gode råd. Ikke bare traff jeg fine folk i skolens nettforum og fikk nye venner, men gjennom forfatterskolen.no fikk jeg kontakt med likesinnede i eget nærmiljø. Folk jeg ellers antageligvis aldri hadde truffet. 

Å være en del av forfatterskolemiljøet gav meg energi. Energi til å skrive, og fullføre. Jeg fikk tekster antatt i antologier: Vilje, Alea (2017), Det var en gang. Alea (2018).

I 2017-2018 sendte jeg tekst til enda en skrivekonkurranse, i et nystartet forlag, og fikk positivt svar. Jeg fikk også lov til å male forsiden til boka. Hildegunn Bjelland, Aslaug Tidemann og jeg var kjente via forfatterskolen. De fikk også tekster antatt i den kommende antologien.

Utgivelsen dro ut, og i den lange venteprosessen begynte jeg å leke med tanken om å gi ut en antologi selv med tekstene våre hvis boka ble annullert. Hildegunn tenkte samme tanken. Da forlaget i september 2018 måtte trekke seg fra utgivelsen grunnet personlige årsaker, var vi forberedt psykisk.

Jeg reagerte spontant, spurte og fikk tillatelse til å videreføre tittelen DRØM. Forsiden var allerede min, og Hildegunn og jeg bestemte oss for å gi ut boka før jul. Da involverte vi Aslaug i planene, og bestemte at alle inntekter skulle gå til Kreftforeningen, merket forskning.

Impulsivt, men jeg hadde tenkt igjennom alt på forhånd. Satt opp tolv punkter.

1. ØKONOMI

Å gi ut bok koster. Både ombrekking, design, trykking, frakt, og skatt.

Vi tre valgte å stille med lån fra vår private økonomi. Risikoen for å tape pengene var tilstede.

2. ENKELTMANNSFORETAK

For å få organisasjonsnummer, og deretter søke om IBSN nummer, må man opprette forlag. Jeg påtok meg ansvaret.

3. DOMENE, NETTSIDE

For å registrere et forlag må man ha domene (Navn). Man betaler en registreringssum, og deretter en fast sum i året. I pakken får man tilgang på nettside og egen mail (Helst bør man ha bachelor i IT for å skjønne hvordan man håndterer verktøyene).

Å finne et ledig domene er vanskelig. Min ide var navnene våre: AS fra Aslaug, HILD fra Hildegunn og Svanhild, pluss en K = ASKHILD.

4. TEKSTER.

Vi skriver alle tre. Samtidig følte vi ansvar overfor forfatterne som hadde sendt bidrag til den avlyste antologien, og bestemte oss for å be om at tekstene ble videresendt til ASKHILD forlag for ny vurdering. Jeg la ut invitasjon på det andre forlagets facebookside. Responsen var positiv, og godt over halvparten sendte tekstene på nytt. Noen andre benyttet også sjansen til å sende.

Jeg ble valgt til redaktør for antologien DRØM, og sammen med Hildegunn og Aslaug ønsket jeg å vurdere alle tekster, også våre egne, for å kunne stå for bokutgivelsen faglig.

Alle tre hadde dessuten favoritter blant medelever som torde å legge ut tekstsnutter på Forfatterskolens interne forum. Vi rekrutterte dem, pluss et par til utenfor miljøet. Alle sa ja.

I tillegg hadde Lisette Askø sendt tekst til den avlyste antologien, og igjen til oss. Jeg fikk også overtalt forfatterskolens Hanne Einang til å sende oss dikt.

5. HVA VILLE FÅ VÅR ANTOLOGI TIL Å SKINNE

Det blir utgitt mange antologier hvert år. Vi var ikke store litterære navn. Jeg jobbet «undercover» med en ide: Sendte forespørsel til store forfattere. Var de interessert i å hjelpe tre forfatterspirer med drømmen? Tenk å bli publisert sammen med Petter Fergestad, Tom Egeland, Gro Dahle, Knut Nærum, Marit Reiersgård, Gunnar Staalesen og Ingar Johnsrud! Velviljen var overveldende! Fantastiske mennesker!

Morsomt var det også å få melding fra Ingvar Ambjørnsen, selv etter at antologien var utgitt. Med beklagelse om at han ikke hadde sett den før.

6. MANUSVURDERING, SPRÅKVASK

Vi gjorde det selv. Aslaug Tidemann er utdannet journalist, og har jobbet som redaktør i et magasin. Hildegunn Bjelland er en erfaren skriver som debuterer med barnebok i mars. Selv er jeg som nevnt en evig skribent, har drevet med sanger, dikt og taler, og vært veileder for studenter.

7. OMBREKKING OG DESIGN

Lisette Askø i ASKØ kreative/Alea forlag tilbød oss hjelp til jobben, og en meget god deal.

8. TRYKKERI

Lisette formidlet kontakt med riktig trykkeri.

9. BOKLANSERING

Finne lokaler, skaffe gjester, underholdning og mat.

10. REKLAMERE OG SELGE

Facebook og Instagram! Vi solgte alt selv, samt et par eksemplarer på Galleri Ohlsen i Arendal.

11. FAKTURERING OG REGNSKAP

Jeg opprettet konto for forlaget ASKHILD i mitt navn. Jeg fører regnskap og har oversikt. Vi tok/tar imot bestillinger, pakker og sender.

12. SKATTEMYNDIGHETENE

Ny skattemelding for næringsdrivende.

KONKLUSJON

Antologien ble en suksess. Vi ferdigstilte boka på tre uker! Travelt, til tider kaotisk, men utrolig lærerikt. Vi er så stolte.

Mange spørsmål under trykking skulle besvares, om størrelse på bokrygg og fargetoner. Jeg var til tider svett, men lærte underveis. Mailene gikk varme fra meg til tålmodige Lisette Askø.

På boklanseringen kom det 20 stk. fra Forfatterskolen. Til sammen kom rundt 80 mennesker. Drømmeforfatter Petter Fergestad kom, ble intervjuet og leste fra sin novelle. Andre Tjelde kom fra Sverige og leste dikt. Hildegunn, Aslaug og jeg leste fra egne tekster. Greta Moland sang vakkert, en god venn spilte piano til, og musikeren Egil S. Ødegård underholdt med sang og gitarspill fra sine utgitte album. Krøgeneslåven leverte, og folk koste seg. Salget har gått over all forventning. 

Så kan drømmer bli virkelighet? Ja, hvis du jobber hardt nok.

www.ASKHILD.no
Følg oss på Facebook: Forlaget ASKHILD