Suksessforfatterens beste skrivetips

Blogginnlegg, ønskereprise fra 2014

Forfatter og manusforfatter Maja Lunde har suksess med alt hun skriver. I 2011 vant hun Kosmoramas «pitchekonkurranse» med manus til dansefilmen Battle. I 2015 mottok hun Bokhandlerprisen for Bienes Historie, og i år fikk romanen Fabelprisen. Klart vi vil ha skrivetips fra henne!

1. BLI KJENT MED KARAKTEREN DIN
Bruk tid på å skape en levende karakter. Tenk at han/hun er et ekte menneske. Hvordan ser hun/han ut? Hvordan oppleves karakteren av andre? Hva er karakterens svake og sterke sider? Innerste redsler? Viktigste mål?

2. FINN KARAKTERENS UFORLØSTE POTENSIAL
Alle mennesker har feil og uforløst potensial – derfor må også alle karakterer ha det. Hva trenger karakteren å lære om seg selv? Og hvordan vil eventuelt historien bringe karakteren nærmere denne erkjennelsen? Det er slett ikke sikkert karakteren faktisk skal lære noe, men forfatteren må likevel vite hva karakterens uforløste potensiale faktisk er.  For slik blir karakteren din sannere.

3. LA KARAKTEREN TA VALG
Når du har skapt karakteren din, la handlingen drives av at han eller hun tar valg. Gjør karakteren aktiv. La karakteren skape handling, ikke omstendigheter.

4. OPPLEV – IKKE BESKRIV
Tenk at alt som skjer skal oppleves gjennom hovedkarakteren din. Ikke bare beskriv handling, beskriv hvordan handlingen oppleves.

5. DISPONER STOFFET
Begynnelse, midtdel, slutt. Hva er hva? Hvor starter historien din for alvor? Hva setter den i gang? Hva er midtpartiet? Og hvordan og hvorfor slutter den? Tenk fremdrift og spenningskurve. Tenk scener og vendepunkt som snur på handlingen. Fra positiv til negativ og tilbake igjen. Tenk samtidig at spenningen hele tiden skal stige.

6. FINN INSPIRASJON
Hvis du setter deg ned og bare venter på den gode historien, kan det ta tid. Vær aktiv letende etter inspirasjon. Les, lytt, lær. Og gjør research. Gjennom research kan du få et vell av ideer. Levende bilder kan også være inspirerende. Hvis du ønsker å skrive klassisk fortellende historier er det mye å lære av film. Se på oppbygging, tenk at du skal forsøke å skape samme type fremdrift. Se hvordan de enkelte scenene driver handlingen og alltid slutter med et spørsmål – hva skjer nå?

7. DREP DARLINGS
Skriv fort og mye – ikke sensurer deg selv. Når teksten er på plass må du redigere. Det innebærer alltid at noe må bort. Flotte setninger du er stolt av må strykes. Sånn er det bare. Føles brutalt i begynnelsen, men blir lettere og lettere for hver gang.

8. VRI PÅ KLISJEENE
Grunnen til at noe har blitt en klisjé er at det finnes en kjerne av sannhet i den. Men skriver vi en klisjé rett frem, blir den bare det, en klisjé. Ved å vri på klisjeen kan du gjøre den til noe originalt. En kvinne som sier til en mann, rett frem, at hun elsker ham, har vi lest før. Hvordan kan hun si det på en måte som er helt ny? Kanskje sier hun ingenting? Kanskje gir hun ham noe eller gjør en handling som viser det?

9. DISPONER TIDEN DIN
Skriving er hardt arbeid. Mange gode prosjekter har dødd av for mye surfing på nett eller plutselig fristende husarbeid. Sett deg mål. Skru av internett. Sjekk gjerne ut programvare som hjelper deg å disponere tiden – for eksempel: http://anti-social.cc/

10. FANTASER!
Å fortelle historier er dypt menneskelig og noe vi har drevet med til alle tider. De aller fleste av oss fyller hele barndommen med historiefortelling gjennom lek, å fortelle er en grunnleggende menneskelig egenskap. Gode historier finnes overalt, mange av oss bærer på hundrevis, bare vi tør å åpne opp for dem. Ikke vær redd for å fantasere vilt og hemningsløst. Bruk dine forestillingsevner, ikke bare dine evner til å gjengi. Våg å skape en historie som er løsrevet fra ditt eget liv. Dine egne erfaringer vil likevel snike seg inn i stoffet og gjøre det sant.

Og ikke minst: Ha det gøy mens du skriver. Le, gråt, lev med stoffet. Din skriveglede smitter over på det du skriver. Du har en enorm erfaringsbase i ditt eget liv. Bruk den, men sett den gjerne inn i en annen kontekst. Ikke vær redd for å fantasere vilt og hemningsløst. Våg å skape en historie som er helt løsrevet fra ditt eget liv. Dine egne erfaringer vil likevel snike seg inn i stoffet og gjøre det sant.

Ps. Vil du bli bedre kjent med Maja Lunde og hennes prosjekter? Gå inn på majalunde.com

Maja Lunde holdt webinar hos Forfatterskolen i høst, 2018, og delte enda flere gode skrivetips. Få tilgang på alle webinar-repriser (og kommende) ved å klikke her!