Spennende å eie prosessen selv!

Orket ikke vente på forlagene

Så gøy at du skal være mentor hos Forfatterskolen! Du har jo gått en spennende vei til publisering, du tok rett og slett ikke et nei for et nei og bestemte deg for å gjøre jobben selv. Det er så kult! Kan du si litt mer om det?

"Tusen takk! Jeg var på et sted i livet hvor jeg trengte å kjenne på mestringsfølelsen, og orket rett og slett ikke vente 4-52 uker på eventuelle avslag fra forlagene, og syntes det hørtes spennende ut å kunne eie hele prosessen selv. Nå er jeg heldigvis på et sted i karrieren hvor jeg synes det er veldig kult å gjøre det på denne måten, men det har også vært perioder med mye tvil."

Har du bestandig hatt et ønske om å skrive?

"Ja, jeg oppdaget gleden ved historiefortelling da jeg var 9-10 år. Hadde en fantastisk barneskolelærer som ga mye plass til lek og historiefortelling."

Hvordan ser en typisk skrivedag ut for deg?

"Det kan være alt fra 20 minutter til 8 timer. Det kommer veldig an på hvor i prosessen jeg er. Jeg liker å ha hjemmekontor med andre i samme situasjon, og hvis det ikke lar seg gjøre starter jeg gjerne dagen på telefon med mamma over en kopp kaffe."

Har du noen gode råd til de som drømmer om å bli publisert?

"Finn en venn, et familiemedlem eller en kollega som vil deg vel, men som du vet gir ærlige tilbakemeldinger så du kan vokse og utvikle deg. Tenk at all kritkken er gull verdt før utgivelse. Og ikke gi deg. Det ser ut til å være nøkkelen i de aller fleste kreative yrker."

Hvorfor skal folk se på mentormøtet med deg?

"Min prosess fra det første manuset til hvordan jeg i dag har startet AS og skal gi ut den første boka skrevet av noen andre enn meg selv. Så reisen fra håpefull forfatterspire til forlegger og forfatter på fulltid, rett og slett."

Og hvor kan vi finne bøkene dine?

"Alle steder de selger eller har bøker. Står den ikke i hylla, så bestiller de bak kassa den for deg."

Silje Regine Bråten er forfatter av fantasyromanene Lysveven og Stedfortrederen. Hun har også skrevet ungdomsromanen Mye er dårlig, noe er fint. Alle bøkene hennes har fått gode anmeldelser.