Skriving for søppelbøtta er ikke fånyttes!

Så gøy at du skal være mentor hos Forfatterskolen! Du har jo en hel bråte av bøker bak deg. Mange bøker for barn, men også krim og noveller for voksne.

Hvordan kom du til skrivinga?

Da jeg var ungdom, var jeg veldig sjenert og redd for å si ting i timene. Da begynte jeg å skrive mye, sikkert for å få uttrykt meg. (Den gangen kunne jeg ikke i mine villeste drømmer tenkt at jeg som voksen dro rundt og holdt foredrag!) Jeg forsøkte for øvrig å bli forfatter i mange, mange år, før jeg endelig klarte det som 32-åring. Da hadde jeg sikkert 7-8 havarerte manus bak meg. Men samtidig hadde all skrivingen for søplebøtta ikke vært fånyttes, men også bra trening!

Hvordan ser en typisk skrivedag ut for deg?
Jeg rigger meg til i kjellerstua når kone og barn har dratt på jobb og skole, og så skriver jeg fram til lunsj. Etter lunsj gjør jeg ofte andre ting, som for eksempel å lese gjennom det jeg har skrevet -- eller andre små og store gjøremål som følger med forfatteryrket.

Hva syns du er forskjellen på å skrive for barn og for voksne?
Ingenting og alt. Begge deler handler om å formidle en historie eller et stoff i riktig "høyde".

Har du noen gode råd til de som drømmer om å bli publisert?
Den viktigste ingrediensen i kreativitet, er tålmodighet!

Hvorfor skal folk se på mentormøtet med deg?
Det må jo være om de har lyst til å lære noe.

Og hvor kan vi finne bøkene dine?
Foruten på nettbokhandeler og på bibliotek, kan de jo finne litt om bøkene mine på hjemmesiden min: larsmahle.no
Og her er familien Vamp: https://www.norli.no/familien-vamp?queryID=d33c6824d77ec4faa9315a6e705aee3e&objectID=273324&indexName=norli_default_products