Å følge forfatterdrømmen

Du debuterte jo som voksen. Betyr det at forfatterdrømmen kom seint til deg eller løsna det bare ikke før da?

Forfatterdrømmen har vært der helt siden jeg som liten gutt slukte samtlige 105 bøker om Hardy-guttene, + det aller meste av Bobsey-Barna og Frøken Detektiv. Jeg elsket å lese, og ingenting var mer hellig for meg enn matfriminuttet på barneskolen da frøken leste høyt til oss. Jeg husker spesielt at hun las Kong Salomos miner og Robinson Crusoe til oss. Fantastisk! I ungdommen leste jeg alt jeg kom over fra Cappelens spenningsserie Cap, og forfatterdrømmen levde fremdeles. Så kommer livet inn fra sidelinja, og det ble utdanning, barn, ekstrajobber og alle mulige andre ting som opptar tiden. Men, i 2009 satt jeg og min kone Agnes Matre på en strand i Frankrike og snakket om hvor vi så livene våre om fem år. Begge var enige om at nå skulle vi oppfylle forfatterdrømmen vi begge bar på i barndommen og ungdommen, og slik ble det.

Lesing skal være spennende!

Hva var det med krimsjangeren som tiltrakk deg?

Det har alltid stått et stort ER-LIK TEGN mellom lesing og spenning hos meg. Som sagt helt fra de første bøkene jeg husker at jeg leste, via alt jeg klarte å hoste opp av spenningslitteratur i ungdom og voksen alder. For meg skal altså lesing være spennende. Om ikke så kan det bare være. Derfor har jeg aldri funnet glede i å lese ordinære skjønnlitterære bøker, selv om jeg har lest mye av det ettersom jeg er norsklærer. Det er bare så dørgende kjedelig når historien bare handler om hverdagslige ting. Jeg MÅ ha noe spennende som driver plottet for å få leseglede.

Kombinasjonen forfatter og fulltidsjobb

Hvordan vil du beskrive skriverutinene dine?

Jeg er en lystbetont skriver som skriver svært mye så lenge jeg har tid og overskudd til det, men samtidig så er jeg i hundre prosent stilling som lærer, og derfor er jeg ofte for sliten til å skrive så mye som jeg egentlig har lyst til. Heldigvis så har jeg da en ukuelig evne til å skrive noe likevel, selv om jeg merker at det jeg skriver ikke nødvendigvis blir veldig bra. (Det kan redigeres senere). Jeg skriver alltid kronologisk fra begynnelse til slutt, og har gjerne klare skrivemål på hvor mye jeg skal skrive hver dag.

Sett deg skrivemål!

Har du noen tips til andre som drømmer om bok?

Litt som det jeg sa i sted. Du må ha LYST til å skrive, men du får aldri til noen bok dersom du skal skrive på lysten alene. Det kommer til å komme perioder der du hater manuset ditt høyere enn noe annet på jord, og du er sikker på at det er det største skvipet noen noensinne har skrevet ned på et tastatur. Derfor må du ha skrivemål, og følge dem slavisk. Get the job done, om dere forstår. Skriver du 250 ord hver dag så har du altså et ferdig manus til en bok på 300 sider + i løpet av et år. 250 ord er for de fleste av oss gjort unna på 15-20 minutter. Selv har jeg vanligvis et skrivemål på ca 1000-1500 ord hver gang jeg setter meg ned, og det tar gjerne et par timer.

Plotter, ikke pantser

Skriver du plottdrevet eller føler du deg mer frem?

Veldig plottdrevet for min del. Hver eneste scene er planlagt på forhånd, og samlet før jeg skriver første setning på boka. Jeg har altså 60-80 scener planlagt før jeg skriver noe som helst på et manus.

Mange baller i luften!

Skriver du på noe nå?

Ja, jeg har tre prosjekter i gang, samt et som venter om ikke så lenge. Jeg driver redigeringsarbeid på "La alt håp fare" som kommer på Vigmostad & Bjørke i august, og er et bidrag til deres serie på ti kortromaner i spenningssjangeren basert på de ti budene i Bibelen. I tillegg jobber jeg med andre bok i Gabriel Fjell-serien som jeg regner med kommer våren 2022 + at jeg planlegger/skriver på en ungdomsserie på tre bøker som jeg ikke vet om jeg får antatt ennå. Det ventende prosjektet er sesong 2 av lydserien "Bygda" som jeg har skrevet for Fabel sammen med krimforfatter Ørjan Nordhus Karlsson. I tillegg har jeg og Agnes en krimnovelle klar til Bonniers påskekrimhefte for 2022.

Og hvor kan vi finne bøkene dine?

Overalt hvor det finnes bøker :) "Bygda" kan du lytte til på Fabel. De fire andre bøkene bøkene mine (Maestro, Hjerteknuser, Død manns tango og Vargtimen) er alle gitt ut på Gyldendal, og bør kunne finnes på alle bokhandlere i Norge. Alle mine bøker er innkjøpt av Kulturrådet, så jeg regner også med at de er å finne i alle landets biblioteker.

Om forfatteren

Geir Tangen debuterte i 2016 og har siden gitt ut ytterligere tre kriminalromaner. Han har også gitt ut den spennende lydserien «Bygda» sammen med Ørjan N. Karlsson. Bøkene hans er kritikerroste og oversatt til femten språk. Geir har blitt nominert til Maurits Hansenprisen - Nytt blod, ThrillZone Awards og Hebbanprisen i Nederland. Han driver også bloggen bokbloggeir.com, der han raust deler lese- og serietips for den som elsker krim. Absolutt verdt å sjekke ut!