Tretten bøker på ti år!

I følge sikre kilder er Frode Eie Larsen Norges snilleste krimforfatter. Og mandag 17.januar 2022 kan du møte ham live på Forfatterskolens mentormøte! Da skal han snakke om det å forfølge en forfatterdrøm og å realisere den. Vi gleder oss!

Tusen ord om dagen

Tretten bøker på ti år! Det er en imponerende produksjon. Hvordan greier du å skrive så mange bøker? Da lurer jeg både på hvor inspirasjonen kommer fra og hvordan du strukturer dagene dine?

Tusen takk, og det rakk faktisk å bli 13 bøker, før jubileumsåret 2021 takket for seg. Desember 2019 tok jeg valget å bli forfatter på heltid, og det har selvsagt gitt mye mer tid til skriving. Jeg skriver (mer eller mindre) hver dag, mandag som søndag, 17. mai, julaften og ferier, og blir det i snitt 1.000 ord på en økt, har man jo førsteutkastet på en roman klar på to-tre måneder. Innimellom skrivingen går jeg tur med hunden, og disse turene er helt nødvendig for å få ideer, og løse opp i tekstfloker

Den utløsende hendelsen

Du var jo voksen da du debuterte. Når skjønte du at det var forfatter du ville bli?

Jeg kommer til å snakke mer om dette i Mentor-møtet. Jeg har ingen litterær bakgrunn, har ikke alltid drømt om å bli forfatter, men jeg har alltid vært glad i å skrive. Det ble sådd et frø på midten av nitti-tallet, og så skjedde det noe dramatisk første år i det nye årtusen, som vel var da jeg virkelig forsto at jeg ville bli forfatter. De som er nysgjerrige på hva som skjedde, før lytte til mentormøtet :)

Å jobbe som forfatter

Drømmen er jo å bli forfatter! Hva er det beste med å være det?

For meg er det aller beste å få drive med det jeg elsker. Jeg føler meg privilegert, samtidig er det ikke til å komme fra at det er hard jobbing. Jeg skriver som nevnt hver dag, og i tillegg kommer tingene man gjør for å komme ut til leserne med boken man har skrevet.

Et yrke for spesielt interesserte

Og hva er det verste? Hvis noe sånt fins, da.

Jeg vil ikke si at det er noe "det verste" med å være forfatter. Men jeg pleier å si at det er et yrke for spesielt interesserte. Man må gjøre dette av de rette grunnene, for lysten og gleden ved å skrive. Om man drømmer om å bli forfatter for rikdom og kjendisstatus, tror jeg de fleste blir skuffet.

Vil gjerne inspirere!

Har du noen tips til andre som drømmer om bok?

Etter å ha lyttet til mentormøtet håper jeg flere sitter igjen med noen tips, om ikke annet har latt seg inspirere av min historie.

Mange prosjekter

Skriver du på noe nå?

Jeg skriver alltid på noe, og akkurat nå har jeg seks prosjekter i litt ulike faser av prosessen.

Lenge leve faghandelen!

Og hvor kan vi finne bøkene dine?

Begge barne-seriene mine er tilgjengelig fysisk hos alle bokhandlere i landet, ellers så er det bare å spørre etter bøkene hos din lokale bokhandler. Jeg heier på å handle i faghandel - og lokalt!

Ingenting er umulig!

Vi gleder oss vilt til å se deg live hos Forfatterskolen! Men for de som ikke kjenner deg så godt enda, hvorfor bør alle få med seg mentormøtet med deg?

Jeg håper min historie kan være til inspirasjon for de som ønsker å gi ut bok. Det vil være lite fokus på skrivetekniske ting, men mer på hva jeg har gjort for å forfølge drømmen min - og realisere den. Som forfatter-partneren min på Mot og Mysterier-serien sier: Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.

Frode Eie Larsen skriver for både barn og voksne. Han debuterte i 2011 på Liv forlag med krimromanen «Hemmeligheten». Siden har han utgitt ytterligere sju krimromaner for voksne og fem spenningsbøker for barn sammen med Dag Otto Lauritzen. Han har også skrevet en rekke noveller, vunnet Sølvkniven og blitt nominert til Bokslukerprisen.