Fra refusjon til elgende suksess

Elg

Jorunn Kjøde, som er stolt trebarnsmor av Elg-bøkene, har vært lidenskapelig opptatt av skriving fra ung alder. Hun var fascinert over mormoren, som skrev lange og flotte dikt.

Fra barnerim til bryllupssanger

– Etter hvert begynte jeg å dikte selv. Jeg startet som femåring med å finne på ord med rim. Med årene utviklet jeg dette og skrev sanger til konfirmasjoner, bryllup, og andre merkedager. Dessuten elsket jeg å skrive fritekst på skolen, og har trolig alltid hatt en forfatter i magen.

Da Jorunn var 19 år begynte hun på "Journalistikk og foto" på Folkehøgskole, for å finne ut om dette var noe for henne.

– Jeg lærte mye nyttig, og det var et spennende år. Likevel var det noe som ikke falt på plass. Jeg prøvde meg også på krim, men det var ikke helt min sjanger. Så var det et år der jeg satt mye barnevakt for mine kusiner, og da skjedde det noe ...

Fra refusert elg ...

Jorunns kusiner fikk frem barnet i henne. Hun hadde lenge tegnet på en elgfigur, og en julaften fant hun ut at hun ville gjøre mer ut av ham.

– Ideene kom som en flom! Jeg begynte å skape en elg som var fascinert av menneskelige saker. Temaer var aking og turer i skogen, inspirert av aktiviteter som jeg gjorde sammen med kusinene mine. Etter hvert ble det en bok om elgen, der den røde tråden var elgens nysgjerrighet på oss – og at han ønsket seg venner.

Jeg sendte inn manuset til de store forlagene – og fikk den refusert tilbake. Likevel ga jeg ikke opp håpet. Jeg hadde fått et tips om et forlag som het Publica, og de interesserte seg for nykommere. Jeg sendte inn manuset – og det falt i smak, med unntak av noen få justeringer. Jeg fikk også lov til å tegne bildene selv. Det var et godt samarbeid oss i mellom, og i november 2011 fikk jeg utgitt min første bok. Å holde sin egen bok i hånden – for et stolt øyeblikk!

... til elgende trilogi

Jorunn gjorde alt promoteringsarbeidet selv. Hun kontaktet avisene på sitt daværende bosted, Tromsø, og besøkte barnehager og skoler for å snakke om boken.

– Dette var litt skummelt i starten, jeg er veldig sjenert. Etter hvert fikk jeg imidlertid mer tro på meg selv, og utviklet meg personlig. Jeg begynte å leke med en oppfølger. Hva med å skrive om detektiven Elgar, som ville finne ut hva jula er?

Jorunn brukte en julekalender som inspirasjonskilde, og laget en julekalender-bok. Kalenderboken hadde en tekst for hver dag frem til jul, der elgen kom nærmere og nærmere svaret.

I 2015 ga Jorunn ut sin siste bok om Elgen Elgar: En vennskapsbok. Samtidig begynte Jorunn å føle seg ensom.

Ble skriveensom

– Jeg hadde venner og familie som støttet og ga råd, og likevel følte jeg at noe manglet. Et par år ble det helt stopp med skrivingen. Jeg hadde skrivesperrer og annet i hverdagen som satte en stopper for motivasjonen.

Jorunn prøvde seg på en annen sjanger. Hun var gira helt til manuset ble refusert, da mistet hun skrivegleden igjen. Så, i 2019, kom hun over Forfatterskolen på nett.

– Jeg ble med på et gratis barnekurs-webinar som Kristine (rektor) holdt. Da følte jeg at endelig fikk det jeg hadde savnet. Måten hun fortalte om livet sitt på, om skrivekurset, jeg visste at dette var det rette stedet for meg. På Forfatterskolen visste jeg at jeg ville få lærdom, utvikling og samhold.

Begynt på fantasy-fortelling

Jorunn ble med på barnebokkurs med Gro Dahle – og opplevde kurset som gøy, inspirerende og motiverende.

– Ideene begynte å komme tilbake! Denne gangen har jeg startet på en historie i sjangeren fantasy. Jeg har jobbet med karakterer og handling, og skriver på den fortsatt. Jeg er så glad for at jeg kastet meg på dette kurset. Nå føler jeg at historien min vokser til nye høyder.

Skriving har alltid vært en del av meg, sier Jorunn, men det er takket være Forfatterskolen den utvikles videe.

– Jeg har fått masse motivasjon! Det viktigste av alt: Jeg opplever et godt samhold der jeg blir inspirert av andre, og kan inspirere tilbake. Nå føler jeg ikke lenger på skriveensomheten.

Forfatterskolen sier: Vi er så stolte av deg, Jorunn – og gleder oss til å følge forfatterskapet ditt videre!