Eventyr om Gud og Satan

blog 32

Renato Bartolomei begynte å skrive romaner i 2006, noen uker etter sin fars død. Han satt huket over et lavt bord på hybelen, med utsikt over hele Oslo, og skrev et eventyr på over tusen sider. Narkomane og kriminelle bodde på begge sider av hybelen, noen ganger klatret de forbi på balkongen, men han lot seg ikke ense med det.

Skriverush

– De første skriveukene var et rush, og denne perioden ga meg energi til å stå bokløpet ut. Etterpå skrev jeg i to år uten inspirasjon, forkastet seks romaner, og i 2010 begynte jeg på Etter Gud. I år ble den ferdig.

Renato begynte å skrive om Gud som et vanlig menneske. Gud, eller Gustav blant kjente, er en ganske avbalansert og samvittighetsfull person, men han har en hund som skjuler Satan.

– Slik begynte jeg på historien – Gud og Satan bor i samme hus og ingen av dem vet det.

Surrealistisk eventyr

Det var tonen han fikk i de små stykkene om Gud, og miljøet rundt, som ga Renato lyst til å fortsette.

– En ekspedisjon ble utstyrt for å finne spor etter Gud. Mørke krefter som tjente dyret ble utstedt sideløpende for å utslette den hellige – og vekke Satan i hunden. Kappløpet var i gang.

Boken defineres som et eventyr med surrealistisk beinmarg, med hjerte av absurdisme og mysterium, blodomløp av religiøs art, og med nervetråder av humor og ironi.

Gode pilotlesere

Bartolomei skrev ferdig boken på noen få måneder. Men som med den forrige boken hans, Speilboken, tok det ti år før Etter Gud var i mål – med redigering og ombrekk og pilotlesere og redaktører og trykking.

– Kurset jeg hadde hos Forfatterskolen var til hjelp. Både der og da, og senere, i og med at jeg fikk tilgang til pilotlesere og mye mer.

Den ene pilotleseren hos Forfatterskolen, Astrid, ga følgende tilbakemelding: "Jeg blir låst fast til teksten på en god måte. Det er annerledes enn alt jeg har lest."

– Jeg kan virkelig anbefale hva Forfatterskolen har å tilby, sier den nybakte forfatteren.   – Jeg følger stadig med på hva som kommer.

Vi hos Forfatterskolen melder tilbake: Vi er stolte av deg, Renato – og gleder oss til å lese dette spennende, religiøse eventyret!

Her kan du bestille boken – og lese selv: Etter Gud