Ny sjanger: Feelgood yogaroman

blog 31

Aner vi en ny sjanger? Ellas Tilstedeværelse er en underholdningsbok – en feelgood yogaroman som handler om å tørre å stå på egne bein og satse, om vennskap og yoga og den store kjærligheten.

Boken er skrevet av Gunn Helene Arsky, som er utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo og har en yogalærerutdannelse fra Yin Yang Yoga-Akademiet. Gunn Helene har også tatt romankurset til Forfatterskolen – og nå sitter hun altså med sin egen roman mellom hendene.

Valgte eget forlag

– Boken kom ut 16. juni, på eget forlag, smiler Gunn Helene, og forklarer valget slik:

– Forlagsbransjen i Norge sliter, og jeg er en utålmodig sjel. Derfor startet jeg Delfin forlag. Jeg har mange bøker i hodet, så det kan bli flere utgivelser fra Halden fremover.

Handlingen begynner i Oslo, men flyttes raskt til Halden. Vi følger Ella (27) gjennom en vinter og en vår. Idet vi møter Ella har hun tilsynelatende alt; en kjæreste hun elsker, en trygg bolig og drømmejobben i en bokhandel på Karl Johan. I løpet av én novemberdag snus alt på hodet, og Ella havner tilfeldigvis i Halden. Her må hun prøve å bygge et nytt liv som yogalærer, noe som selvsagt ikke skjer uten komplikasjoner. Yoga er et sentralt tema i boken – og vennskap, selvutvikling og kjærlighet. For skal vi egentlig tro på Ella når hun sier at hun aldri kan elske noen igjen?

Handling i Halden

– I boken har jeg brukt egne erfaringer med å flytte fra Oslo til Halden, å skape et yogastudie og alle de fine menneskemøtene, sier den nybakte forfatteren.   – Men Ella er på ingen måte meg, jeg har ikke erfart det hun opplever. Ingen av bokens karakterer er bygget på virkelige personer. Men oppskriften på Ayas energikuler, de er 100 prosent fra meg.

Arsky valgte å legge handlingen til Halden av flere grunner.

– For det første at Halden er en trivelig by, med vakre steder, gater og parker. Det skapte en perfekt ramme rundt en hyggelig yogaroman. I tillegg syns jeg romaner fungerer godt når de foregår på mindre steder – både for de som kan kjenne seg igjen i beskrivelsene og for de som ikke kjenner stedet så godt. Et tett og lite miljø gir ofte mer nærhet til karakterene.

Elvas rolle

Tista-elven står sentralt i boken. Det er et sted Ella stadig vender tilbake til når hun trenger en tenkepause. Trehusbebyggelsen i sentrum, den stolte festningen og flere av byens kafeer og spisesteder er med. I tillegg fungerer Busterudparken som ramme for et lite oppgjør – og Ella svipper innom blant annet Køhn bokhandel, Rema 1000 og Clas Ohlson.

Ellas Tilstedeværelse er til salgs nå for alle som vil lese. her kan du skaffe deg et eksemplar av Gunn Helenes feelgood yogaroman: Ellas tilstedeværelse

Forfatterskolen sier: Vi er skikkelig stolte av deg, Gunn Helene – og gleder oss til å følge forfatterskapet ditt videre :-)

blog 31