Gratis heldagskurs i skriving

Tirsdag

22 juni

Klokken 14:00

Vil du være med på heldagskurs i skriving?

Kurset er digitalt, helt gratis og åpent for alle. Det er imidlertid begrensede plasser, så vær rask hvis du vil være med!

Kurset er satt sammen av fire forelesninger, som foregår mellom klokken 14-22 – med pause mellom slagene. Du som melder deg på vil få opptak av forelesningene i ettertid (hvis du ikke kan være med hele dagen),

Slik er dagen delt opp:

HVORDAN BEARBEIDE EGEN TEKST?
Tidspunkt: Kl. 14.00-16.00
Foreleser: Kristine S. Henningsen

Kristine snakker om redigering av egen tekst. Hvordan bearbeide eget manus når du er blind på egen tekst, og ikke aner hva som skal med og hva som skal ut? Tre tekster vil bli tilfeldig plukket ut og stuntredigert på direkten.

Kristine Storli Henningsen er forfatter, og grunnlegger av Forfatterskolen og forlaget Papermoon. Hun har gitt ut 30 bøker i ulike sjangre på de store forlagene, og har jobbet som journalist, redaktør og spaltist i over 15 år.

SLIK PITCHER DU INN BOKEN DIN
Tidspunkt: Kl. 16.00-18.00
Foreleser: Anne Gaathaug

Hva er en pitch? Hvorfor er det lurt å pitche? Og hvordan i all verden gjør man det? Anne Gaathaug forteller hun deg hvordan du kan pitche eget manus så det får best og mest mulig oppmerksomhet.

Anne Gaathaug har bred erfaring fra forlagsbransjen hvor hun har hatt sentrale jobber både på salg-– og markedssiden og som forlegger. Hun er en erfaren leder innen bokbransjen, med særlig vekt på kontaktskaping, markedsføring, formidling og prosjektgjennomføring.

"SHOW, DONT TELL"
– HVA BETYR DET, OG HVORDAN GJØR DU DET I PRAKSIS?
Tirspunkt: Kl. 18.00-20.00
Foreleser: Rolf Enger

Hva er forskjellen på å vise og fortelle – og hva slags effekt har det på leseren? Rolf forklarer og eksemplifiserer begrepet "show, don't tell", og demonstrerer hvordan du kan bruke dette i egen skriving.

Forfatter og skrivelærer Rolf Enger har gitt ut flere kritikerroste novellesamlinger og romaner, og jobbet som journalist og kritiker. Han er for tiden undervisningsleder ved Skrivekunstakademiet i Bergen, hvor han har undervist i novelleskriving i til sammen 14 år.

HVORDAN SKRIVE FOR BARN?
Tidspunkt: Kl. 20.00-22.00
Foreleser: Gro Dahle

Hvorfor barnelitteratur, og hva er det? Hva er forskjellen på å skrive for barn og å skrive for voksne? Hvordan skriver du best mulig for barn?

Gro Dahle har skrevet bøker i mange sjangre, flere av dem er oversatt til andre språk, og har vunnet en rekke litterære priser. Hun har holdt mange populære skrivekurs og utgitt bøker om å skrive, og regnes som en av våre mest populære kursholdere.

Vi gleder oss stort til denne dagen. Bli med, bli med!